zondag 23 augustus 2009

Vissen op harders in de Nieuwe Waterweg 2009

Donderdag 30 april 2009

Vandaag, op de vrije koninginnedag, voor het eerst dit jaar op harders gevist in de Nieuwe Waterweg. Eén harder gevangen van 59 cm. Ik heb nog nooit zo vroeg in het seizoen een harder gevangen. Zal wel met de warmte van de laatste jaren te maken hebben.



Zaterdag 23 mei 2009

Vrijdag, 22 mei, op harder gevist in de Nieuwe Waterweg, maar door de harde wind geen succes. Toen maar de luwte in de haven van Vlaardingen opgezocht en daar spotte ik één harder die mijn in het water geworpen broodkorsten wel waardeerde. Snel hengel opgetuigd, maar helaas niet de harder kunnen vangen.

De volgende dag, zaterdag, opnieuw naar de Nieuwe Waterweg, maar ondanks de mindere wind, slechts een paar windes kunnen vangen. Toch maar weer eens langs de haven gereden en zowaar was de harder er weer. Snel wat broodkorsten in het water gegooid en niet vee
l later begon hij de korsten te eten. Snel een vlok aan de haak en in de buurt van de harder gegooid. De harder kwam iedere keer even wat korsten eten en was dan weer een minuut of tien weg. Eén keer zwom hij vlak bij mijn dobber en die ging schuin weg: ik slaan: een kolk, niks! Sh*t! Ik dacht die komt nooit meer terug. Dit was de stek:


Toch maar door gevist en zowaar na tien minuten kwam de harder weer azen. Eerst pakte die een broodkorst en zwom toen richting mijn dobber: de dobber ging schuin weg. Ik sla aan en hangen! De harder gaat gelukkig eerst naar het midden, weg van de ankerkettingen van pontons en boten. Even later probeerde de harder keer op keer onder de pontons te zwemmen, maar met een uiterste krachtsinspanning kan ik hem daar vandaan houden.
Na een tijdje drillen wil ik het schepnet gereed leggen, maar ik had de twee beugels van het driehoeks net nog niet uitgeklapt: stom!(Les 1: leg altijd het net helemaal gebruiksklaar). Nu moest ik met in mijn ene hand de hengel met de vechtende harder, met de andere hand de twee beugels van het net uitklappen. Gelukkig lukt het en even later kon ik de harder scheppen. Hij ging maar half in mijn net en was 69 cm lang.

Gauw onthaken, een paar foto's maken en de vis weer terugzetten, m.b.v het net.




Toen de vis nog in het water was schatte ik hem op ongeveer 60 cm, maar zoals zo vaak bleek hij uiteindelijk een stuk groter. In voorgaande jaren had ik ook al diverse ha
rders zien zwemmen in de haven en die waren een stuk groter dan deze: die moeten in de buurt van de 80 cm geweest zijn. Die hoop ik ooit eens te vangen.

Zondag 23 augustus 2009

Na weken van slechte hardervangsten ben ik vandaag weer eens gaan vissen in de Nieuwe Waterweg. Het is zonnig met een matige zuidoosten wind en omstreeks 23 graden.

Ik ben begonnen omstreeks 1 uur 's-middags. Eerst ben ik met de fiets langs de waterkant gaan fietsen en al gauw spotte ik een schooltje met harders. Snel wat brood in het water geworpen en snel de hengel opgetuigd: Fairplay Brasemhengel van 3,70 mtr en ABU eon 3601 reel met 17/00 maxima gewone nylon.

Met een paar geweekte boterhammen maak ik een eenvoudig voertje en regelmatig gooi ik wat van het brood in het water. De harders laten zich eerst niet meer zien, maar na een minuut op 15 vallen ze mijn in het water geworpen broodkorsten aan. Helaas laten ze mijn broodvlok links liggen.
Omstreeks 3 uur krijg ik een wegloper en sla aan: harder! Zoals gewoonlijk reageert de harder eerst nauwlijks en blijft een beetje kleine rondjes zwemmen. Even later wordt de harder steeds sterker en maakt langere runs. Te samen met de ebstroom zorgt dit voor een langdurige dril. Ik schat dat ik een minuut of tien bezig ben en ik krijg zelfs kramp in mijn handen, zo veel kracht moet ik op de hengel zetten.

Uiteindelijk kan ik de harder landen en hij blijkt 64 cm te zijn en hij heeft een dik lijf. Snel een paar foto's gemaakt en weer teruggezet. Hij moet even op adem komen en zwemt dan weer weg.

Ik heb nog een half uurtje door gevist, maar niks meer kunnen vangen.

zaterdag 3 januari 2009

Ultralicht vissen op karper

Zaterdag 4 april 2009 met de Fairplay brasemhengel op de karper. Gevist met de Abu eon reel met 17/00 gewone nylon. Drie karpers gevangen bij het Lyceum. Een van 60 cm, een van 70 cm en tot slot een van 50 cm. Allemaal met mais uit blik. Dit was de stek bij het Lyceum:



Dit waren de drie karpers die ik gevangen heb:







zondag 18 mei 2008

Harders gevangen in de Nieuwe Waterweg

Zondag 11 mei 2008
Vandaag gevist op harders in de Nieuwe Waterweg. Gevist van 2 uur 's-middags tot 5 uur 's-middags. Gebruikt werd een Fairplay brasemhengel van 370 cm met een ABU eon 3601 reel met daarop 17/00 mm Maxima gewone nylon(2 kg trekkracht). Gevist met brood en gevoerd met geweekt brood. Het was zonnig en zeer warm, met oostenwind. Gevist bij laag water. Dit was de stek:






Eén harder gevangen van 70 cm(!) een nieuw record. De dril duurde zeker 10 minuten en tijdens de dril sprong de harder met zijn volle lengte uit het water. Helaas had ik deze dag geen fototoestel bij me. Uiteraard de vis weer voorzichtig teruggezet, dat doe ik bij elke vis die ik vang. Verder nog een paar windes gevangen en een paar krabben, die lusten blijkbaar ook brood.

Maandag 12 mei 2008
Vandaag weer op harder gevist van 2 uur 's-middags tot ongeveer 4 uur 's-middags. Eén harder gevangen van ongeveer 50 cm. Had nu wel een fototoestel bij me.



Verder nog een paar windes gevangen.



Zaterdag 24 mei 2008
Gevist van 2 uur 's-middags tot half vijf 's-middags. Een harder gevangen van 53 cm:





Close up van de harder: een diklipharder.











Zaterdag 6 juli 2008
Gevist van 13:00 uur tot ongeveer 15:30 uur. Ik kreeg al na een minuut of 5 beet en had er een flinke harder aan. Na ongeveer 4 minuten drillen schoot de haak los en was ik de harder kwijt. Het was er een van rond de 60 cm. Verder nog een paar kleine windes gevangen. Het waaide hard en het ging steeds harder regenen, dus daarom maar vroeg weggegaan.




Zaterdag 23 augustus 2008
Gevist van 13:00 uur tot ongeveer 16:00 uur. Een harder van 58 cm gevangen en een winde.













Ultralicht-vissen

Dit wordt een blog over ultralicht-vissen op vissoorten uiteenlopend van snoek, via karpers naar harders.