donderdag 1 april 2021

Op de karper op woensdag 31 maart 2021

 
Het is zomer in maart: vandaag wordt het boven de twintig graden en het is onbewolkt met weinig wind. Tijd om het op de karper te proberen. Wim en ik spreken af om een uur of vijf in de middag te gaan vissen met mais op karper. Beiden gebruiken we de FP special light: Wim met een molen en ik met de Freino Pexor reel.

Aangekomen op de stek zien we dat de karper al teken van leven geeft: diverse kolken duiden op de aanwezigheid van karper. Het water is wel erg troebel en er drijft veel vuil(afgesneden waterplanten).

Na ongeveer een uur krijgt Wim de eerste karper er op. Hij vist vlak voor een verbindingsbuis en weet een schubkarper te haken. Na een korte dril weten we hem te landen. Hij blijkt 56 cm te zijn. Na onthaken gaat ie weer retour.








Schubkarper van 56 cm



Zelf heb ik weliswaar wat aarzelende aanbeten, maar het zet niet door. Ik vis tussen het vuil zoals dat op onderstaande foto is te zien. Het kost moeite om de dobber tussen het vuil het water in te krijgen. Na enkele pogingen lukt het en zit ik naar een rood puntje tussen het vuil te kijken. Na enige tijd komt er beweging in het pennetje en gaat ie schuin onder. Ik sla aan en het is een karper! De karper schiet door het vuil heen en een lange, moeizame dril volgt.


Freino Pexor reel.







Allerlei waterplanten blijven aan de lijn hangen.




Na een langdurige en door het vuil moeizame dril van wel een kwartier weet Wim de schubkarper uiteindelijk in het Balcombe net te krijgen. Na meting blijkt deze 82 cm te zijn! En dat op 17-honderste nylon.

Schubkarper van 82 cm.

De lijn blijkt in het net afgebroken te zijn en de haak blijkt niet in de bek van de karper te zitten. Later vindt Wim de haak alsnog in het Balcombe net.


Controle of de haak nog in de bek zit.


Als Wim de karper terugzet, moet deze minutenlang op adem komen voordat hij wegzwemt.







De karper gaat retour.




















We vissen nog een tijdje door, maar vangen niks meer. Omstreeks half negen fietsen we terug naar huis.

Diverse vangsten de laatste maanden

zaterdag 23 januari 2021

Op de snoek zaterdagmiddag 23 januari 2021

Wim en ik gaan op de snoek. Wim gebruikt een 12 grams P&M Luxor luxe splitcane spinhengel van 220cm met als kunstaas een twister. Ik gebruik een FP 11 grams bruine glas spinhengel met als aas een 45 mm terrible spinner.

Omstreeks half drie in de middag arriveren we op onze stek. Het is zwaar bewolkt en er staat een zwakke zuidwestenwind. Het is een graad of drie.

Op onze eerste stek blijkt het water erg troebel en na een uur vruchteloos werpen gaan we naar de volgende stek. Wim bevist de stek voor de waterverbindingsbuis waar hij al eerder een 90+-er heeft gevangen. Na een paar keer met de twister voor de opening gegooid te hebben grijpt een snoek toe en geen kleintje! Ik film een stukje en maak foto's:











Snoek van 88 cm.










Het is een zware snoek van 88 cm en al duidelijk vol met kuit. Na onthaken en foto's maken gaat de snoek weer retour.

We vissen nog door en Wim verspeelt nog een snoek die hij nog groter schatte dan die hij gevangen had.
We verkassen nog een keer, maar daar krijgen we geen stootje.
Ik vang helemaal niks. Omstreeks half zes stoppen we en fietsen huiswaarts.

De hele middag zien we veel ganzen in V-vorm richting het zuiden vliegen: zou de winter dan toch voor de deur staan?





























zondag 18 oktober 2020

Zaterdag 17 oktober 2020

Zaterdagmiddag gaan Wim en ik weer met de 5 grams FP spinhengel. Wim vist eerst met een twister en ik met een spinnertje.

Omstreeks half drie in de middag beginnen we. Het is zwaarbewolkt en er staat een zwakke wind uit het westen. Tegen de verwachting in krijgen we een paar buitjes op ons kop die door de geringe wind lang blijven hangen en ons behoorlijk nat maken.

Al bij mij tweede worp is het raak: ik krijg een aanslag en sla aan. Het is een snoek die meerdere malen door de slip gaat. Na meting blijkt ie 75 cm te zijn.




















Snoek van 75 cm.










Niet veel later is Wim aan de beurt: ook hij vangt een snoek.
























De snoek gaat weer retour.



























Dan verkassen we naar een andere stek. Wim gaat vissen met een streamer bij een water verbindingsbuis. Bij deze buis heeft Marcel meer dan 5 jaar geleden wel eens een 90+ snoek gevangen met de streamer op de vlieghengel. Ik vis een eindje verderop, maar zie dat Wim beet heeft. Ik loop naar hem toe en zie dat hij een forse snoek gehaakt heeft. Ik schep de snoek voor hem en hij past nauwelijks in het schepnet. De snoek blijkt na meting 94 cm te zijn en dat op een 5 grams FP spinhengel.





















Snoek van 94 cm.
























De snoek gaat retour.

















Uiteindelijk gaan we terug naar de stek waar we begonnen zijn. Ik draai mijn spinnertje binnen en vlak voor mijn voeten duikt ineens een snoekje op die vlak voor de kant blijft liggen. Snel gooi ik er een metertje overeen en draai de spinner binnen naar hem toe. Hij schrikt en verdwijnt met een flinke kolk. Ik gooi nog een paar keer op dezelfde plek en dan pakt hij de spinner alsnog. Het is een klein maar fel snoekje dat een paar keer door de slip gaat.














Dit was de laatste snoek en we gaan in de schermer huiswaarts.

 Zondag 11 oktober 2020

Vorige week zijn Wim en ik met de spinhengel gaan vissen. Wim had twee snoeken.












Tweede snoek gevangen door Wim



Ik zelf haakte een vis, die zich enorm verweerde. Het bleek uiteindelijk om een vals gehaakte zeelt te zijn van 54 centimeter.







Zeelt van 54 cm.