zaterdag 15 december 2012

zaterdag 15 december: op de snoek

Na een paar weken vorstverlet gaan Wim en ik op de snoek op onze bekende stek. Marcel heeft dit keer geen tijd.
Het is een graad of 9 bij een stevige zuidenwind wanneer we omstreeks 1 uur s-middags beginnen.

Wim gebruikt voor het eerst zijn splinternieuwe Fairplay grafiet 10 grammer van 220 cm met pacbay ogen. Ook heeft Wim een nieuwe spinmolen: de Penn sargus 2000. Als kunstaas gebruikt Wim een streamer.
Zelf vis ik met de Fairplay baitcaster light met Abu revo premier reel en een grandma plug.

Het blijkt een stugge dag te worden want we gooien een  uur vruchteloos. Even over tweeën  krijgt Wim eerst een volger op de streamer: vlak voor de kant haakt de snoek af en veroorzaakt een flinke kolk.
Even later krijgt Wim een keiharde aanslag op de streamer en in eerste instantie lijkt het om een grote snoek te gaan. Even later zien we dat de snoek in de staart is gehaakt. We scheppen hem en pas op de kant wordt de snoek levendig. Het blijkt een oude bekende te zijn: de snoek met de snavel bek hebben we al meer keer gevangen. Hij blijkt 62 cm te zijn.

Wim bezig met de "snavelbek" snoek.

Snoek 62 cm gevangen met FP 10 grams grafiet 220 cm

Close up van snavelbek snoek

Een half uur na deze vangst proberen we het nog op de grote plas, maar dat levert niets op. Omstreeks half vijf stoppen we.

maandag 3 december 2012

Zondag 2 december: Marcel op het Oostvoornsemeer

Van ons drieën is Marcel de enige die in het weekeinde heeft gevist en wel met de vlieg op het Oostvoornse meer. Hieronder zijn relaas.

"Hoi Jan,

Vanmiddag ondanks de buien toch maar naar Oostvoorne gegaan, ik wilde vandaag wel eens met de zinklijn icm streamers/wooly buggers vissen.
Ik heb een mooi neopreen waadpak gescoord icm een bellyboot, maar dat is voor later, dit is wel lekker warm nu.

Niet op de gebruikelijke locatie, maar nu eens aan de oostzijde thv de masten, daar wordt tegenwoordig goed gevangen en er zitten diepe putten.
Dus huppekee, te water met die streamers.....
Al gauw bleek dat ik dit niet gewend ben, want ik werd er al snel op gewezen door een collega visser dat ik dan niet met lange tapse leaders moet vissen mmmmm, achteraf klopt dat wel weet ik van het Fint vissen. Hij heeft me geholpen met die lijnen te wijzigen en ik ging weer verder klooien, maar wat een ellende met dat wier daar zeg...en ik maar denken dat ik aanbeten had.

Dus na een tijdje terug naar de auto om bij te komen en wat eten, maar wat zag ik daarrrrr langs de kant, allemaal stijgende forelletjes!
Dus ik de andere reel erop met drijflijn en een drijvend zwart vliegje......helaas ze bleven stijgen, maar niet bij mij.
Even verder stond iemand achtjes te draaien en ving zowaar een springend uitzettertje....mmmmm, dat moet een nimf zijn, dus ik inmiddels al tegen het schemer aan, een creatie van mijzelf die in Slovenië redelijk succesvol was, een grijze goudkop eraan geknoopt.
Al snel voelde ik een tik en een mooie 40'er rainbow kon ik al strippend binnenwerken, die was in ieder geval groter dan mijn buurman haha.
Helaas geen foto, want die buurman stond erbij, dus in het net onthaakt en weg ermee.
Dus ik weer verder met werpen.....ik had weer een aanbeet, maar al binnenstrippend leek het wel of die mijn kant op kwam, ik raakte in alle haast met mijzelf in de klit.
Weg was die... grrr.

Het werd donker en donkerder, op een gegeven moment stond ik gewoon blind te werpen en wilde eigenlijk naar de auto om in te pakken, ik gooide nog 1x ver uit om mijn lijn te strekken en zo naar de kant lopend om netjes de lijn op de reel te spoelen, en ja hoor.....ik zat weer eens vast aan die paal waar ik net naast stond, ook dát nog in het donker......maar toen begon die paal ineens lijn te nemen huh!?wandelende takken bestaan, maar palen.... eeeyyy dit is een beste, die neemt ouderwets een eind lijn en kon hem/haar lekker op mijn nieuwe reel drillen, perfecte slip die Danielsson reels topspul! Zeker icm met mijn 3x tippie, ik rekende immers op die nieuwe uitzettertjes. Na zeker 10 lange runs en met een minuut of 5 had ik hem/haar bij de kant, maar onee....ik zie niets inmiddels....
Dus het beestje even in het net in het water gelaten en snel mijn hoofdlampje gepakt, nimf eruit en op de foto in het natte wier/gras aldaar gelegd.
Een mooie rainbow van precies 50 cm die best wel een robbertje kon vechten, ik legde de vis terug en in het schijnsel van de hoofdlamp ging die er weer vlot vandoor, mission accomplished!!

Regenboog van 50 cm.

Het was in ieder geval een leerzame dag weer, normaal sta ik er met bibio's te klooien en scoren ook, maar dit was ook best wel leuk!
Volgende keer met de bellyboot, die is al binnen, ik wacht nog op de flippers, maar dan ga ik er zeker meer vangen!"

zaterdag 17 november 2012

Grandma meets Granny

Vandaag gaan Marcel, Wim en ik weer op de snoek. We beginnen op onze bekende stek en Marcel en Wim vissen met de streamer en ik met een spinnertje op de FP 5 grammer. Ik heb ook nog mijn FP baitcaster bij me en een Grandma plug.

Het zijn de donkere dagen voor Sinterklaas: het is grijs en grauw weer zonder zon en het miezert zelfs af en toe. De wind is zuidelijk en best wel hinderlijk. De temperatuur een graad of  7.

Na een uurtje zonder een enkel stootje gaan we eerst in een klein slootje dicht in de buurt, maar daar is het ook niks. We gaan maar naar de grote plas waar Marcel gisteren nog een snoek van 65 cm ving.

Ik verruil mijn 5 grammer voor de FP baitcaster light met ABU revo premier reel. Ik gebruik een Grandma plug van 12 cm:

FP baitcaster light met Grandma plug en ABU premier reel

Na een kwartiertje gooien probeer ik het een paar honderd meter verderop. Na een minuut of tien maak ik een worp schuin naar links en haal langzaam de plug binnen. Plotseling zit ik vast aan iets onbewegelijks. Ik hou het onder spanning en er komt beweging in, maar ik vermoed eerst nog een tak of iets dergelijks. Dan gaat de 'tak' echter richting midden zwemmen en het is wel degelijk een snoek. De snoek zwemt langzaam maar gestaag een aantal meters door mijn zwaar afgestelde reelslip. Van de snoek is niks te zien want hij blijft diep. Het voelt echter wel zwaar aan. Marcel roept van een afstand of het een grote is en ik antwoord dat ik vermoed van wel. Marcel en Wim komen aansnellen.
Inmiddels heb ik de snoek al een stuk dichterbij kunnen krijgen en het is inderdaad een grote snoek! Hij is veel rustiger dan die kleinere snoeken die ik normaal vang. Hij gaat nog een paar keer rustig door de slip heen, maar ik kan hem uiteindelijk naar de kant dirigeren. Ik schep hem met het net en Wim neemt de snoek over en legt hem op het gras. De Grandma plug wordt door de oma snoek zelf uit de bek geschud. Na meten blijkt ie 96 cm te zijn.

Oma snoek: op 4 cm na 100 cm.

We zetten de snoek voorzichtig weer terug. Dit is mijn grootste snoek sinds lange tijd. We vissen nog een tijdje op de grote plas, maar hier blijkt deze oma de enige aanbeet te zijn.

Paddestoelen groeien op de beschoeiing.

Het begint intussen behoorlijk schemerig te worden en Wim en ik proberen het nog in een sloot die in verbinding staat met de grote plas. Daar krijg ik nog een volger op de plug: de snoek zwemt de plug achterna tot vlak bij de kant, maar grijpt niet toe.
Dan krijgt Wim een aanbeet op zijn streamer en het blijkt een snoek van 75 cm te zijn:

Snoek van 75 cm van Wim, bijna in het donker.

De snoek van Wim van dichtbij.

We vissen nog even door en Wim verspeelt een streamer door lijnbreuk bij de molen: de streamer en een tiental meter nylon zijn weg. Ik probeer met de plug de lijn te pakken, maar dat lukt niet. Wim zet een nieuwe streamer op en probeert daarmee de verloren streamer terug te vinden. Dan gebeurt er iets bizars: bij één van deze pogingen om zijn streamer terug te vinden haakt hij zomaar een snoek! Het is een snoek van ongeveer 65 cm waar ik geen foto van heb.
Hierna doet Wim nog een paar pogingen en zowaar lukt het hem om het stuk nylon te pakken waar zijn verspeelde streamer nog aan zit.
Het is inmiddels aarde donker en met bijlichten met een zaklantaarn tuigen we onze hengels af en gaan naar huis. Dit was toch wel een bijzondere visdag.

vrijdag 16 november 2012

Wederom een snoek voor Marcel

Van Marcel kreeg ik het volgende visverslag via e-mail:

"Hoi Jan, deze kwam er nog uit op deze koude middag brrrr...eerst bij de baron met de Izumi, daar lag troep, toen de grote plas...niets op de Izumi, dus de witte streamer eraan en op 'Wim's' stekkie ving ik deze van 65cm:

Snoek van 65 cm van Marcel.

Het leuke was dat bij de volgende worp ik weer aanbeten kreeg, de 2e worp was het weer raak, even schudden er eraf, dus ik kon het ook wel schudden....en ik moest toch vlug naar huis.

Morgen droog, zondag regen..."

woensdag 14 november 2012

Mooie snoek voor Marcel

Marcel e-mailde een paar foto's van een snoek die hij vandaag gevangen heeft.

Dit was hem en hij was 78 cm:

Snoek aan de Izumi

Snoek is binnen: 78 cm.

zondag 11 november 2012

Zondagmorgen sessie

Deze zondagmorgen gaan we weer met z'n drieën op baars en snoek. Omstreeks 10 uur beginnen we.
Was het gisteren bewolkt, nu is het slechts licht bewolkt met een zwakke wind uit het zuidwesten. Het is een graad of 8 in de morgen. Even een paar plaatjes van de omgeving. Als de plannen doorgaan dan loopt hier over een paar jaar de Blankenburg tunnel.

Plattegrond van Midden-Delfland

Ik vang al snel een paar baarsjes aan de kleine spinner. Dit was er één van:

Baars op de FP 5 grams grafiet.

Het blijkt een stugge dag te worden, want Marcel en Wim vangen niks met hun streamer.

Gelukkig maakt de omgeving veel goed. Bekijk de mooie herfstkleuren van deze boom maar eens. Het huis staat te koop.

Paddenburgh: staat te koop.

Wim en Marcel blijven bij de kleine plas vissen waar Marcel zijn Izumi plug afwerpt. Hij gebruikt nanofil en tijdens een worp breekt deze lijn zomaar af op een meter of 20 van het uiteinde. Met veel moeite kunnen Wim en Marcel de Izumi plug redden.

Ik probeer het in een heel smal slootje aan de andere kant van de weg waar ik normaal vis:

Zelfs hier zit snoek.

Bij de eerste worp haak ik meteen een snoek. De ongeveer 50 cm lange rover geeft nog aardig strijd. Dit was hem:

Snoek gevangen in heel smal slootje.

Dit was de enige vis die ik in dat kleine slootje haakte. Ik probeer het nog verder in de sloot aan de andere zijde van de weg, waar we gewoonlijk vissen. Afgezien van een baars die de spinner mist zie ik geen leven meer.

Het fototoestel staat nog op zomertijd: het is hier 12:11 uur.

Wim en Marcel blijken ook niks meer gevangen te hebben en om één uur stoppen we.
Ondanks de slechte vangst was het toch een mooie dag.

zaterdag 10 november 2012

Op de snoek

Deze week heeft Marcel gedurende een paar korte sessies een paar snoeken kunnen vangen. Het houdt echter allemaal niet over. Hieronder een paar foto's van de vangsten van Marcel.

Snoek van Marcel op de streamer

Vandaag proberen we het weer met z'n drieën op de snoek of baars. Het weer is veelbelovend voor de snoek: het is bewolkt met een matig zuiden windje en af en toe miezert het. Het is een graad of 10. Omstreeks één uur begin ik in een smalle sloot en al gauw haak ik een kleine baars op mijn kleine spinner die ik vis met mijn FP 5 grams grafiet.

Wim arriveert tien minuten later en begint met een streamer op een plek waar ik al tientallen keren tevergeefs een spinner heb doorheen gehaald. Bij zijn eerste worp met de streamer aan zijn Pezon et Michel BB haakt hij een snoek. Blijkbaar pakt de snoek de dodelijk langzaam te vissen streamer wel. Dit was de snoek:

Op de Pezon et Michel BB gevangen snoek

Met de streamer gevangen.

Ik vang nog een paar baarsjes. Van de laatste baars probeer ik tevergeefs een foto te maken: net wanneer ik wil afdrukken voor de foto maakt de baars een sprong het water in.

Ik vang nog een klein snoekje:

Klein snoekje op de spinner.

Omstreeks half drie komt Marcel ook. Wim vangt nog een snoek aan de streamer en een andere snoek schiet los. Waarschijnlijk pakt de snoek dan de lange streamerstaart waar geen haak zit.

Marcel verspeelt later op de grotere plas ook twee snoeken op de streamer: de snoeken hangen even, maar schieten snel weer los.
Wim heeft bij één van zijn streamers een extra haak gemonteerd die in de streamerstaart verborgen zit. Als de snoek dan alleen de staart grijpt hangt ie toch. Met deze streamer heeft hij nog niet gevist, dus het moet zich nog in de praktijk bewijzen.

Ik maak nog wat foto's van de omgeving waar we vissen.

Uithangbord van een smederij

We proberen het nog een uur op de grotere plas. Zoals hierboven eerder gemeld verspeeld Marcel hier twee snoeken op de streamer. Wim en ik zien geen enkel teken van leven.

Door de snel invallende duisternis stoppen we omstreeks half zes.

zondag 4 november 2012

De waarheid over nanofil

Sinds enige tijd is er een vislijn op de markt van Berkley, de nanofil. Deze vislijn is een mix van nylon en dyneema en heeft bij een geringe diameter een hoge trekkracht. Voordelen volgens de advertenties zijn o.a.: verder werpen, geen rek, hoge gevoeligheid.

Op het roofvisforum staat een topic onder de naam “Nanofil beschadigd snel” met diverse positieve, maar ook negatieve ervaringen. Zie het volgende topic Nanofil ervaringen .

Er worden foto's getoond van gerafelde nanofillijnen:

Rafelende nanofil

Nanofil rafels

Bij diverse vissers treedt zomaar lijnbreuk op. Bijvoorbeeld een visser schrijft:

“Ik gebruik het niet meer, ik voel minder goed als met gevlochten lijn, het breekt op de raarste plaatsen en raarste momenten. Ik heb het gebruikt voor dropshotten, strandvissen, heeft me de nodige vis gekost en veel materiaal, breekt gewoon nadat er al een meter of 10 vertrokken is achter een 3,5 grams loodje, schiet mij maar lek.”

Tweede voorbeeld:

“Nanofil is TROEP, ROTZOOI, KOLEREZOOI, WEGWERPLIJN ENZ ENZ ENZ. Ik snap niet dat iemand die zooi koopt. Fijn spul om een trui van te breien, maar zeer zeker niet geschikt om te vissen.”

Er zijn ook positieve ervaringen:

“Persoonlijk ben ik dus wel een tevreden gebruiker van nanofil.Het gerafel zoals op de fotos herken ik ook niet en zeker niet zomaar ergens midden op de lijn.Het komt wel eens voor aan het begin zeg maar net boven je voorslag maar dat is te wijten aan schuren ,vast lopen langs obstakels ed. en dat vind ik nou niet iets om dan te zeggen dat het waardeloos spul is”

Men oppert ook dat het rafelen en spontaan breken van de nanofil te wijten is aan de ondeugdelijke ogen van de hengel of aan een slechte lijnroller op de molen. Dit wordt direct weersproken door iemand die met dezelfde hengel en molen combinatie met andere gevlochten lijnen geen problemen kent:

"Ja Ton. Dat begrijp ik ook. Ogen is niets mis mee en de lijnroller ook niet. Sterker, alle onderdelen van de hengel en molen zijn in topconditie. Een panty is daarvoor nog wel een van de beste middelen om dat te testen. Geen enkel haaltje. Daarbij komt, waarom kan ik met dezelfde hengel en molen wel met de "normale" gevlochten lijnen vissen en met Nanofil heb je ineens problemen? Dat is toch raar? Nee ik steek het niet op de hengel en molen, de lijn deugt gewoon niet!

En dat rafelen is bij mij niet ontstaan op de bekende eerste meters of na een aantal vissessies. Deze rafels ontstonden bij slechts een aantal visuren. En om de breuken op gekke plekken, boven de knoop, ook niet te vergeten.

-Ja ik heb ze gevist met de aangewezen knopen
-Materiaal 100% in orde

Conclusie, vreemd spul waar ik geen vertrouwen in heb."

Vismaat Marcel gebruikt soms ook nanofil en hij kan hier verder mee werpen en gevoeliger vissen. Ook Marcel heeft echter last van rafelende nanofil en niet alleen in de eerste meters, maar ook een meter of tien op de molen. Ook zijn de hengelogen(Fairplay) en molen in uitstekende staat, dus dat kan niet de oorzaak zijn. Marcel heeft al eens bij het werpen zomaar zijn kunstaas afgeworpen dankzij de brekende nanofil.

Nanofil heeft ongetwijfeld voordelen, maar er zijn legio mensen die na spontane breuken van de nanofil zijn afgestapt.

Jan

zondag 28 oktober 2012

Zaterdag 27 oktober 2012: met z'n drieën op de snoek

Vandaag, zaterdag 27 oktober, gaan Marcel, Wim en ik weer op de snoek. Wim en ik beginnen omstreeks half twee, Marcel begint een uurtje later.

Een groot verschil is het weer met dat van vorige week zaterdag: er staat een straffe noordoosten wind en het is gewoon winterskoud, ik schat een graad of 6. Gelukkig schijnt de zon wel, maar uit de zon in de wind is het net januari. Geen uitgelezen snoekweer dus en dat blijkt ook wel uit de vangsten.

Het water is een stuk helderder dan vorige week: je kunt tot een flink stuk gewoon de bodem zien en dat vind ik ook al geen goed teken.

Als eerste weet ik een minisnoekje te haken op mijn Salmo plugje. Het beestje is amper twee keer zo groot als de 9 cm grote plug:

Minisnoekje op de Salmoplug

Verder krijgen Marcel en Wim slechts een enkele tik op hun streamer of plug.

We verkassen naar de grotere plas, maar ook daar is Wim de enige die een snoek verspeelt: de snoek greep waarschijnlijk de lange staart van de streamer en werd niet gehaakt.

De grote plas.

We besluiten weer naar de eerste stek terug te keren. Maar ondanks een zestal toeschouwers blijft het slecht.

Een zestal toeschouwers.

Marcel weet toch nog een aardige snoek van krap 68 cm te vangen aan de Izumi 4 play plug.

Snoek aan de Izumi 4 play plug van Marcel.

Snoek is onthaakt en opgemeten.

Snoek van 68 cm aan de Izumi 4 play plug van Marcel.

Dit blijkt de laatste vis die we vangen en wanneer het begint te schemeren haken we af.

We gaan door tot de schemer.

Ik droom er van een van onderstaande snoeken te vangen aan een lichte Fairplay hengel( van de site van Totalfishing http://www.totalfishing.nl/sportvisnieuws,33,12972.html) :

Voorlopig alleen maar dromen........